Bylo úterý a já se měl druhý den dostat ze Svinar (u Hradce Králové) do Křížlic (to je v Krkonoších u Jilemnice). Spoje vypadaly dost šíleně. Tři, čtyři přestupy, doba jízdy: dvě a půl až čtyři hodiny… „Tss dyk to je kousek, ne?“
Hledám na mapách.cz a zjišťuju: autem 72, na kole 87 kilometrů. Auta ani řidičáku mi (zatím) dopřáno není. „Takže kolo, proč ne?“ „No přece proto že bych se přidal ke kyborgům co potřebují na zdolání patnácti kilometrů nadvakrát odpruženou vidlici, cyklistický dres a rukavice – K těm se řadit nepotřebuju…“
Takhle nějak se zrodil nápad proč jet do Krkonoš s kolem, které je dědictvím po babičce a pamatuje už nějakých čtyřicet let. Snad i více, těžko říct.
S tímhle kolem už mám pár let zkušeností a na popojíždění po městě je parádní – protože to zkrátka není kolo za tisíce a tím pádem se o něj nemusím tolik strachovat. (Takže zas tak šílený nápad to nebyl – o funkčnosti jsem představu měl.)
Ráno jsem se si věci zabalil do malého baťohu (místo obvyklé krosny). Vzal tričko s dlouhým rukávem (za což jsem si později tolikrát poděkoval – s ohledem na to jak jsem si spálil nekryté části těla). Vzal kolo, a vyrazil jsem.
Poté co jsem udolal půlku trasy mi bylo jasné že cesta kterou jsem plánoval na pět hodin maximálně, bude trvat déle – a to jsem ještě zdaleka netušil jak se cesta ještě zvlní. Nakonec jsem do cíle šťastně dorazil. Těch plánovaných 87 kilometrů jsem zdolal za 7 hodin 30 minut. Z času jednoznačně vyplývá že jsem si nejednou zajel, mnohokrát „šlapal kopec“, taky odpočíval, doplňoval tekutiny + energii a nejednou se kochal krajinou a architekturou.
Odměna v cíli za námahu stála: „Na takovýmhle střepu se plahočit z Hradce… Blázen, ne?“ A já byl šťastnej. (Ale čest kola jsem hájil, a označení střep jsem autorovi vymlouval.)
Zpáteční cestu (která přišla po třech dnech) jsem si užíval – věděl jsem totiž jak. Už mi bylo jasný že nic neuspěchám. Že mám šlapat svým tempem a do cíle zkrátka dorazím. Následovalo pár silně filosofických chvil a myšlenek:
Proč jsem si myslel že 90 kilometrů bude s tímhle kolem extravagantní kousek? A proč to tak bylo přijato? Je rozdíl mezi tímhle kolem z půdy a nadupanou novinkou poslední sezóny? Nebyl bych na kole s odpruženou vidlicí a tisícem převodů šťastnější? Proč jsem se zase nenamazal krémem na opalování?
Nakonec mi došlo že stejně jako s LunaSandálama jsem na tom kole prožil návrat k jednoduchosti. Nejde to úplně snadno a samo. Lidi po vás koukají divně, s úšklebkem, občas s úsměvem a oporou ve formě palce zdviženého hore.
Odměna za návrat ke kořenům není v rychlosti, právě naopak svět okolo se jakoby zpomalí a člověk najednou vnímá okolí bez strachu že mu něco důležitého ujde… A cože vlastně bylo potřeba abych tu cestu zvládnul? Jen dvě věci: vymyslet to a pak už jen věřit že to nějak dopadne.
Když jste o svém cíli přesvědčeni a je-li alespoň trochu možný tak ho dojdete – stačí chtít a něco pro to udělat. Stejně jako chlápek co si vyrobil kolo z lepenky , nebo jako tým TranstTrabantu kteří s nejubožejším autem zdolali nejubožejší kontinent světa (a pořád se jim to zdá málo )
Outro
Jasně byla to bejkovina, ale považte: Jediná technická příprava na cestu spočívala v dofouknutí pneumatik. A přesto jsem se za celou cestu nesetkal s defektem – a to jsem byl smířený s tím že přijde a nejeden a že možná ani nedojedu… Takže jestli si někdo zasluhuje obdiv je to kolo. Za další: Nikdo na mě netroubil! A smáli se mi jen jednou. Takže to bylo úplně v pohodě. Jen pomalý to bylo, ale to už zkrátka patří ke kšeftu.
Jo kolo po babičce, to je jiné kafe. Tenkrát se ještě kola vyráběla pořádně (také se občas na takovém projedu). Zkus si to ale zajet na mamčině kole – ze supráče za dva litry – nevím nevím, zda bys dojel
No a pak si to zajeď na nějakém vymakanějším kole za patnáct a pak teprve srovnávej
důležitý jsou dobrý nápady a toto podle mě rozhodně dobrej nápad byl!
Petře s koly ze supermarketu zkušenost mám – od páté třídy jsem byl jeho hrdým majtelem
S vymakanějšími koly mám taky zkušenost a pokud mám srovnávat s kolem po babičce, tak je to úplně jiná záležitost. Jízda je rychlejší a tak trochu samozřejmější. Taky se úplně jinak cítím, připadám si spíš jako machýrek – syn magnáta (protože kolo za patnáct je zkrátka kolo za patnáct… ) potažmo bych se stal oním kyborgem (které zmiňuji v ůvodu článku) a o to jsem v tomhle případě nestál.
Resumé: Článkem chci říct: na starém kolo to jde taky, nikoli že to jediná správná/nejlepší možnost.
Krásný stroj a prima nápad!
Tož na ukrajině jsem jezdil několik let po Praze – a můj milovaný treking zůstaval ve sklepě, aby mi ho neukradli.. :))
Ale když se můžeš projet na kole, které nerachtá, je rychlé, odpružené… to je taky labůžo..
Každopádně kolo určitě.. alespoň si člověk pak váží autobusů, vlaků, které ho donesou do cíle rychleji. :))
Ten pocit se vnucoval poměrně nenápadně, ale neustále – potřebuješ pohyb. Začal jsem tedy – vzhledem k tomu že mám rád přírodu – jezdit na horském kole, pokud možno opravdu mimo město. Nedokážu dodnes přesně pojmenovat ten pocit který se neustále vnucoval – dobrý, ale nějak to pořád není ono, že by to bylo příliš rychlý?
Začal jsem tedy běhat. Dobrý, ale opět stejný pocit – je to stále nějak rychlý, nestačím užít okolní krásné přírody. Tak jsem tedy zpomalil do chůze a při dlouhých skoro tůrách neustále popoháněl courající se manželku. Trvalo mi poměrně dlouho, než jsem zjistil, že její neuvěřitelně pomalé tempo chůze, je naprosto akorát pro to, aby člověk opravdu dokázal s čistou hlavou vstřebat a vychutnat krásy Českého středohoří (nejčastěji), či jiné krajiny. Přesto jsem určitě na běh nezanevřel, vše chce své.
Ahoj, skvělej nápad. Něco podobného jsem taky zažil. Jen jsem jel na koloběžce z Pardubic na Šerlich a zpět cca 140km za den. Byl to suprovej zážitek. Proto jsem se jej rozhodl prožít ještě jednou a to s 12letým synkem ve směru Pardubice -Praha. Trasa na 100km za cca sedm a půl hodiny. Pokračuj dál a život poznáš jinak. vice na facebooku ekovelo.cz